keskiviikko 7. joulukuuta 2016

Ajatuksia Nimbuksesta

Nimbus viime kesänä mökillä
Viime aikoina blogi on täyttynyt lähinnä Mäihän kisaraporteista ja koirien sairaskertomuksista. Ajattelin, että kirjoittaisin Nimbuksesta oman tekstin - onhan siitä hetki aikaa, kun sen kuulumisista on viimeksi kunnolla kerrottu ja ajatuksistani sen kanssa elämisestä. 

Nimbuksen kanssa on ollut omat haasteensa, mutta pidän koirana siitä todella paljon. Eniten tykkään sen tasaisuudesta ja itsevarmuudesta - nämä ominaisuudet ovat vain parantuneet iän myötä. Nimbus suhtautuu asioihin ja ympäristöihin määrätietoisesti ja varmasti - se ei pelkää uusia asioita, vaan kohtaa ne uteliaasti ja pelottomasti. Sen tasaisuus näkyy myös siinä, miten se toimii Mäihän kanssa. Mäihä ei ole koirana kaikista helpoin sen tietynlaisten käyttäytymismallien takia, mutta minä olen aina voinut luottaa Nimbukseen, ettei sen taholta tule minkäänlaisia ylilyöntejä ja se osaa toimia hankalammassakin tilanteessa järkevästi. Toki pyrin välttämään sellaisia tilanteita, joissa Mäihä pääsisi käyttäytymään huonosti, mutta aina silloin tällöin kun niitä tulee niin Nimppa on kyllä ehdottoman luotettava.

Kotioloissa Nimbus on hyvin rauhallinen ja huomaamaton, mutta treenatessa vahva ja yritteliäs - innokkuudesta nyt puhumattakaan. Koulutuksessa olen viehtynyt sen kanssa treenaamiseen valtavasti. Nimbus hämmästyttää minut yhä uudestaan ja uudestaan nopea oppisuudellaan ja työmoraalillaan. Pitkäkestoisissa suorituksissa se on todella sinnikäs eikä varmasti luovuta ennen kuin on ratkaissut tehtävän. Sille uusien asioiden opettaminen ei ole ongelma, vaan se oppii jo ihan muutamasta kerrasta, mitä siltä halutaan. Nimppa tekee kaiken satakymmenen lasissa ja sen kanssa on ilo työskennellä, koska se on aina valmis treenaamaan. Joissain tilanteissa kuitenkin liika innokkuus ei ole niin kauhean hyvä asia, vaan on tilanteita joissa tarvittaisiin rauhallisuutta ja keskittymiskykyä enemmän. Esimerkiksi jäljellä Nimbus on vähän turhan vauhdikas, mutta siitä huolimatta se pysyy ihan kivasti jäljellä - tosin kukaan muu ei pysy sen perässä.. Olen tullut siihen tulokseen, että tässä tapauksessa  kyse on myös omasta koulutusvirheestäni eikä pelkästään Nimbuksen vauhdikkaasta luonteesta.

Koirana se on siis sellainen, joka sopii käteeni todella hyvin. Joskus sen ollessa nuori taisin
Nimbus ja lelurotta Pipsa-Riitta
luonnehtia, että Nimppa on koira, jollaista en koskaan kuvitellut saavani. Juurikin edellä mainitsemani ominaisuudet ovat sellaisia, mitä arvostan siinä suuresti. Mutta. Olisinpa onnistunut itse sen kanssa paremmin. Paljon olen joutunut korjaamaan sen kanssa sellaisia asioita, joita en tajunnut ottaa huomioon Nimpan ollessa nuori. Nimppa on kuitenkin koirana melko kiihkeä, mitä en ehkä ihan ymmärtänyt sen nuoruuden ajan koulutuksessa. Nykyään kuitenkin sen kanssa on helppoa ja miellyttävää liikkua, kun se selviää ohitustilanteista koko ajan paremmin. Kaikki muut asiat, mitkä ovat sen kanssa olleet ongelmia on saatu treenillä joko kokonaan poistumaan tai menemään parempaan suuntaan, mutta rehellisesti sanoen minua harmittaa sen käyttäytyminen autossa. Nimbus kiihtyy autossa olemisesta todella paljon ja sen on vaikeaa rauhoittua sinne. Jokainen pienikin ärsyke saa sen ravistelemaan raivokkaasti mattoaan. Tätä on yritetty korjata, mutta toistaiseksi ilman sen parempia tuloksia.

Minulle uudenlaisen koiran (Nimbuksen) kehittymistä seuratessani on minulla ollut otollinen tilaisuus tarkastella itseäni kouluttajana. Nimbus on todella voimakastahtoinen ja vaatii sen, että ohjaaja on ehdottoman määrätietoinen ja yksiselitteinen. Olenkin sanonut, etten ole tiennyt mitään koirista ennen kuin minulle tuli Nimbus. Tai ainakaan vietikkäästä koirasta.  Minulla ei ole aikaisemmin ollut näin voimakasviettistä ja vahvaa koiraa, joten olen oppinut paljon sellaisen kouluttamisesta treenatessani Nimppaa. Se ei aina ole helppoa (niin kun ei minkään koiran kanssa), mutta todella palkitsevaa siinä vaiheessa, kun onnistuu jossain asiassa. Onhan minulla vielä opittavaa monessa asiassa, mutta olen saanut koko ajan varmuutta työskennellä tällaisten koirien kanssa. Minulle Nimbus on ollut yksi suurimmista opettajista.

Nimppa uimassa viime kesänä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti