torstai 2. syyskuuta 2010

Pienen kelpin elämää, ei enempää, ei vähempää / kaikkee kiva tehdä on mikä kielletään

Kesällä ei tullu kauheasti kirjoiteltua Mäihän kuulumisia, joten tässä olis vähän yhteenvetoa siitä, mitä kesän aikana on tapahtunu.

  • 17.8 Mäihän pentue täytti puoli vuotta, onnittelut sisaruksille! Silloin Mäihällä painoa 12 kg ja koko 41,5-42 cm (jäi vielä medi mitan alapuolelle, kun mitattiin se omissa kisoissa).
  • Mäihää on luultu ainakin neljästi sakemanni nartuksi. Olen erittäin katkeralla ja loukkaantuneella äänellä korjannut sen olevan kelpie. Ja vielä uros.
  • Kesällä ollaan treenattu jonkun verran agilityä, temppuja ja jälkeä. Jos en suuremmin mokaa, siitä tulee pätevä harrastuskoira.
  • Jälki on menny tosi paljon eteenpäin. Mäihä on luonnostaan tosi hyvä nenänkäyttäjä ja sillä on ihan mieletön motivaatio jäljestykseen. Miekään en ole enää niin toivoton liinan kans kuin aluksi. Kesällä tehtiin noin 3-4 jälkeä viikossa, nyt ollaan pyritty tekemään vähintään yksi jälki päivässä.
  • Agilityssä ollaan opeteltu keinua, aloitettu 2on2off kontakteja, putkea, siivekkeiden välistä palkalle menoa, lähelle tulemista - irtoamista roskiksilla, sylikäännöstä ja poispäinkäännöstä.
  • Tempuista bravuuri on kori (menee seisomaan pieneen koriin). Myös peruuttaminen ja kuppien kerääminen onnistuu hyvin. Näistä on videomateriaalikin, voisin koittaa joskus saada nettiin.
  • Olen opettanu Mäihän tuomaan mulle erilaisia esineitä - tai oikeastaan Mäihä saa palkan kaikista esineistä mitkä tuo mulle eikä lähde juoksemaan niiden kanssa kohti auringonlaskua. Tällä hetkellä Mäihä tuo mulle kaikenkokoisia esineitä: verhot (kyllä, repi ne ihan verhotangosta irti), isot limsapullot, hiuspinnit, pullonkorkit...
  • elokuun alussa aloitettiin PeTo (perustottelevaisuus) kurssi. Nyt takana on neljä kertaa ja Mäihällä on menny tosi hyvin. Keskittyy tosi hyvin häiriössä ja pystyy rauhoittumaan vaikka ympärillä on muita koiria.
  • Treenaamisessa ollaan kuitenkin keskitytty hullutteluun, juoksemiseen ja riehumiseen - niissä aletaan olla jo aika päteviä!
  • Vaikeimpia asioita Mäihän kanssa on ollut rauhoittumisen opetteleminen. Nyt voin kehaista, että työ on tuottanu tulosta: Mäihä rauhoittuu melko hyvin paikassa kuin paikassa. Sitä on kuitenkin treenattava ja vahvistettava edelleen.
  • Tykkää nykyään myös repiä räsyä! Aluksi ei leikkiny räsyllä ollenkaan, mutta nyt sillä napsahti päässä ja se leikkii räsyllä mielellään. Makupalat on kuitenkin edelleen paras palkka, jolla pääasiassa palkkaan.
  • Pelkää edelleen autoja. En usko asian muuttuvan tuosta enää kauhean paljon paremmaksi, joten olen päättänyt jatkossa lenkkeillä autotien läheisyydessä mahdollisimman vähän.
  • Toisia koiria kohtaan aika välinpitämätön silloin kuin eivät tule lähelle. Lähikontaktissa on aika epävarma / vähän pelokas. Ollan pyritty tapaamaan muutamia ystävällisiä aikuisia/pentuja, mutta niin kuin olen aiemmin maininnut, mua ei todellakaan haittaa, vaikkei Mäihä haluaisi jatkossa leikkiä jokaisen vastaantulevan kanssa. Kunhan sietää niitä.
  • Tällä hetkellä tuntuis, että mulla on hyvä Mäihä - tähän tilanteeseen M vaikuttaa joka suhteessa parhaalta mahdolliselta koiralta mulle.

Kiitokset Mäihän kuvista Saara Kangasniemelle! (Huomatkaa Ditat alemmassa kuvassa <3)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti